Huurdokters

HUURDOKTERS

sep. 24, 2019

De eerlijkheid is: we betalen voor een volwaardige woning, maar we hebben het niet. 

Menno & Lotte - Huurders - Groningen

Een jaar geleden zijn Menno en Lotte een vrijesectorwoning gaan huren in Groningen. Toen de verhuurder klachten niet serieus nam besloten ze uiteindelijk om voor hun rechten op te komen. Tijdens het onderzoek bleek dat er enkele gebreken waren, maar vooral dat de huurprijs om te beginnen al veel te hoog was. Inmiddels is de huurprijs met terugwerkende kracht gehalveerd.

Hoe zijn jullie bij ons terecht gekomen? M: Eigenlijk vanwege gebreken in de woning. Bij de losse plinten bijvoorbeeld deden ze gewoon een schroef er dwars doorheen en klaar, die viel er later gewoon weer af. Op een gegeven moment hadden we zo vaak klusjesman geappt, dat de verhuurder vroeg of we hem niet meer lastig wilden vallen. Ze deden veel beloftes maar niks werd echt gerepareerd. L: Ook vroegen we ons af, hoe de huurprijs was opgebouwd? Dat heb ik wel 100 keer gevraagd, maar ik kreeg geen echt antwoord. De verhuurder reageerde niet op de e-mails, maar belde altijd. Ik zet het even door, zeiden ze dan en vervolgens…geen reactie. Nog een keer mailen, weer geen antwoord. Alles was altijd mondeling en er stond niks zwart op wit. M: De servicekosten was ook zoiets. Toen we al hadden getekend en de sleutel kregen zeiden ze opeens: “je moet trouwens wel ook nog € 150 per maand servicekosten betalen.” Terwijl dat niet in het contract stond. Op dat moment waren we zo blij dat we iets hadden dus we zeiden: Ja ok, doe maar, is goed. Maar achteraf vonden we het allemaal wel een beetje shady. Toen kwamen we bij jullie terecht. Op website zag ik dat jullie altijd vooraf huurbescherming controleren en dat een onderzoek vrijblijvend was, dus toen hebben we contact opgenomen.
Wat waren jullie verwachtingen op voorhand? M: Eigenlijk waren we er alleen op voorbereid dat de band met de verhuurder zou verslechteren. Dat was ons voorgevoel, maar we hadden toch ook hoop dat het juist goed zou kunnen komen. Op het begin maakte we ons daar druk over, maar later niet meer. We hoeven geen vrienden zijn. L: Dat onze huur zo veel naar beneden zou gaan hadden we in ieder geval nooit durven dromen.

De aanvankelijke huurprijs van de woning lag boven de € 720. Daarmee valt de woning in de vrije sector en is de huurprijs niet meer beschermd. Doordat de huurprijs echter in de eerste zes maanden van het contract werd getoetst, kon deze toch alsnog worden aangepast naar de eerlijke huurprijs die een stuk lager lag. Hierdoor is niet alleen de huur verlaagd naar het juiste bedrag, het heeft ook tot gevolg dat er huurtoeslag kan worden aangevraagd. We kunnen dan ook niet genoeg benadrukken hoe belangrijk het is om altijd je huurprijs te toetsen binnen het eerste halfjaar van je contract.

Veel mensen vinden het moeilijk om de goede verstandhouding met de verhuurder te riskeren. Hoe was dat voor jullie? M: J e wilt als huurder niet meteen iets beginnen en je wil je ook van je beste kant laten zien, gewoon uit beleefdheid. Maar op een gegeven moment waren er al die gebreken en de eerlijkheid is: we betalen voor een volwaardige woning maar we hebben het niet. Dan ben je op een gegeven moment niet meer bang om de relatie te verstoren, want het was al heel snel duidelijk dat we gewoon een nummer waren dat elke maand geld overmaakt.
Hoe kijken jullie daar achteraf op terug? M : Na de procedure hebben we weer wat gebreken gehad en daar komt de klusjesman gewoon voor langs. Het lijkt zelfs wel beter te gaan dan voorheen. Misschien denken ze zelf ook dat ze het nu beter moeten doen. We worden in ieder geval niet verwaarloosd. Laatst hadden we een verstopping, toen reageerde ze meteen. L : En het is immers ook niet dat we gemeen zijn, ik bedoel de regering heeft bepaald wat ze mogen vragen, dus als ze zich daar niet aan houden, eigenlijk is de verhuurder dan gemeen. Het enige is dat we het hebben laten toetsen. Als de huurprijs te weinig is of wel klopt dan is het misschien lullig dat je hem niet gewoon hebt vertrouwd, maar met al die gebreken…je betaalt hem tenslotte ook een smak met geld dus je hebt ook recht van spreken, het moet wel goed zijn. M : Het gaat echt om een hoop geld, helemaal als je student bent. Wij hebben het geld wel hard nodig, als je dan onrecht voelt is het goed dat je dat kunt rechttrekken. L : We willen hier graag langer blijven wonen dus het scheelt heel veel voor de toekomst.

Vonden jullie het spannend? M : Nee, na de eerste kennismaking met jullie eigenlijk direct al niet meer. L : Ik had jullie persoonlijk niet gezien, maar ik vond daarom juist het contact via WhatsApp heel prettig, heel laagdrempelig. Op die manier had ik het gevoel dat ik makkelijk van alles kon vragen en ik kreeg dan ook vaak meteen reactie. Dan heb je ook niet gauw het gevoel dat iets een domme vraag is en was ik ook altijd snel gerust gesteld.
Wat vonden mensen in jullie omgeving er van dat jullie opkwamen voor jullie rechten? M : Vooraf had eigenlijk bijna niemand er van gehoord. Mensen vroegen vooral, “oh hoe zit dat dan?”. Dus ik was vooral aan anderen aan het uitleggen dat het mogelijk is om de huur te verlagen. L : Jouw moeder werd wel een beetje bang M : Ja, toen alles eenmaal in gang was gezet en de verhuurder probeerde ons eruit te zetten maakte mijn moeder zich wel een beetje ongerust, de hele familie eigenlijk. Op een gegeven moment gingen we een weekje op vakantie en begon iedereen meteen over extra sloten en camera’s haha.

Voordat we ergens aan beginnen kijken we altijd goed welke risico’s je eventueel loopt. Het is immers niet de bedoeling dat je als gevolg van een procedure op straat komt te staan. Dat neemt niet weg dat een verhuurder toch kan proberen om zijn zin te krijgen. Ondanks de wetenschap dat de werkelijke risico’s duidelijk zijn, kan het nogal intimiderend overkomen als je opeens een opzegging wordt gebracht of wanneer je een strenge brief van een advocaat ontvangt.

Tijdens de procedure heeft de verhuurder geprobeerd de overeenkomst te beëindigen en stond er opeens een deurwaarder op de stoep met een opzegging in zijn hand. Hoe was dat? M : Ja…ik geloofde het eigenlijk pas toen ik de deur weer dicht deed. Ik dacht is dit serieus? Ik ken jou niet eens en je geeft mij een stapel papieren…wat betekent dit? Betekent dit dat we eruit moeten over 2 weken? Toen kwam opeens het besef en werd ik heel kwaad. Toen drong het pas tot me door wat ze me probeerde te vertellen. L : T oen begonnen we meteen helemaal te denken, shit we moeten vrij nemen deze week zodat we een nieuwe woning kunnen zoeken…chaos. En we hebben meteen jullie geappt, zo van, wat is dit? wat moeten we doen? Toen we de dagvaarding hadden doorgestuurd belden jullie gelukkig vrij snel terug en konden jullie ook goed uitleggen dat er niks aan de hand was en waarom niet. Daarna waren we eigenlijk meteen weer gerust gesteld. M : Toen we een week later een e-mail kregen van een advocaat dat ze een kort geding zouden starten als we niet weggingen, had ik ook zoiets van, nou kom maar op, we got this. Dan is het wel fijn dat je er niet alleen voor staat. L : Als je dit zelf moet uitvinden, zou het je denk ik niet lukken, dan moet je alles zelf regelen. Dit weet je niet, dat moet je controleren…als je rechten zou studeren misschien, maar dan nog. Ik heb niet het gevoel dat je dit alleen net zo goed kan.
Zou je het anderen ook aanraden om zich in zo’n situatie te laten bijstaan? M : Ja absoluut, ik vond het heel fijn dat jullie ons alles uit handen namen. Niet alleen het werk, maar tegelijkertijd ook de stress en de spanning. Zelf heb je dan ook helemaal geen reden om te twijfelen, we vertrouwden gewoon op jullie. En daarnaast, je hebt een kans om je eigen situatie te verbeteren dus dat doe je het liefst zo goed mogelijk. Ik denk niet dat je alleen zoveel resultaat bereikt, dat is dan zonde. L : Als je dit een op een moet doen met je verhuurder is het lastig. Dit komt denk ik veel professioneler over. Ik betwijfel of ze ons serieus hadden genomen als we alles zelf hadden geprobeerd.
Wat vonden jullie minder leuk aan de procedure? L : Het duurde lang en je moet veel afwachten. Het besluit van de rechter duurt lang, het rapport duurt lang. Uiteindelijk heeft het alles bij elkaar wel zo’n zeven maanden geduurd. Dat is voor juridische begrippen misschien niet eens zo gek, maar toch… M : Verder zijn we eigenlijk heel tevreden. Zelfs dat voorval met die deurwaarder voelt achteraf niet eens vervelend. Het is gewoon weer een ervaring waar je uiteindelijk wijzer van wordt. Ik kende het wel, maar het was me zelf nog nooit overkomen. Nu heb ik dat ook een keer meegemaakt en dat geeft je op een bepaalde manier weer meer vertrouwen. Als nieuwe huurder ben je denk ik nog een beetje naïef en zie je de verhuurder als iemand waar je niet mee moet sollen. Nu weet je dat je rechten hebt en dat je daar best je mannetje of je vrouwtje voor mag staan. Dat neem je mee.

Menno en Lotte hebben gekregen waar ze recht op hebben, omdat ze daarom durfde te vragen. Dat ging niet zonder enige weerstand van de verhuurder, maar voor de wet is iedereen uiteindelijk gelijk. Ben jij ook bereid om een eerlijke huurprijs te vragen, neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend onderzoek. Klik hier voor een huurprijscheck.

door Florian Hijlkema 19 feb., 2024
De nieuwe wet goed verhuurdersschap regelt dat jij jouw waarborgsom binnen veertien dagen terug zou moeten krijgen. Heb jij de borg nog niet ontvangen en wil jij dat wij jou daarbij gaan helpen, neem dan vrijblijvend contact met ons op en dan vertellen wij wat wij voor jou kunnen doen!
door Timmy Star 21 nov., 2023
Op woensdag 22 november mag jij weer naar de stembus. De woningmarkt is deze verkiezing een van de grootste thema’s en je zou dus zeggen dat elke partij een uitgebreid plan heeft om de wooncrisis op te lossen. Wij kunnen ons voorstellen dat jij niet alle verkiezingsprogramma’s door gaat lezen dus hebben wij dat deels voor je gedaan. Om de keuze wat makkelijker te maken en om te kijken wat de verschillende partijen gaan doen voor jouw huurrechten, plaatsen wij tot de verkiezing elke dag een samenvatting van de voornemens met betrekking tot de huurmarkt per partijprogramma. Vandaag kijken wij welke plannen Partij voor de Vrijheid heeft met betrekking tot jouw positie als huurder .
Partij voor de Dieren
door Timmy Star 21 nov., 2023
PvdD wil dat de rechten van huurders boven de belangen van investerders worden gesteld. Het heeft duidelijke plannen om de rechten van huurders te waarborgen en om leegstaand aan te pakken. Nieuwe woningen het liefst in leegstaande panden en bijbouwen met het oog op een klimaatneutrale toekomst.
Share by: